4 geheimen om een winstgevend businessmodel op te zetten

Wanneer je denkt over het starten van een bedrijf, streef je natuurlijk naar een winstgevend businessmodel.

Het runnen van een winstgevend bedrijf gaat gepaard met allerlei voordelen op een persoonlijk niveau: flexibiliteit, controle over uw tijd, niet aan de gemoedsrust van, je weet wel, het verdienen van geld te noemen.

In deze post, zullen we kijken naar wat die eigenschappen zijn – en hoe ze te integreren in uw eigen bedrijf:

Winstgevend businessmodel tip # 1: Begin met een winstgevend idee
Winstgevend businessmodel tip # 2: Charge wat je waard bent
Winstgevend businessmodel tip # 3: Plan uitgaven strategisch
Winstgevend businessmodel tip # 4: Maak winst een prioriteit

Maar eerst een paar belangrijke definities:

Het hebben van inkomsten – geld dat klanten betalen in ruil voor wat u te bieden heeft – betekent dat wat je hebt gemaakt waardevol genoeg is voor uw publiek, dat ze bereid zijn te betalen.

Winst – geld dat is overgebleven nadat u de zorg hebt genomen van alle kosten van uw bedrijf – betekent dat u voor langere tijd waarde kunt blijven leveren.

Winstgevend businessmodel tip # 1: Begin met een winstgevend idee

De eerste eigenschap die de meest winstgevende kleine bedrijven met elkaar gemeen hebben: ze beginnen met een winstgevende idee.

Er zijn twee belangrijke ingrediënten die het winstpotentieel van een idee bepalen:

  1. Hoeveel u kunt vragen (de prijs)
  2. Hoeveel potentiële klanten zijn er (uw vraag)

Vermenigvuldig deze twee factoren samen, en wat je krijgt is van uw winstpotentieel.

Prijs X Vraag = winstpotentieel

Om een schatting te maken van de winstgevendheid van de potentiële zakelijke ideeën – voordat u de tijd en moeite besteed aan ze te bouwen., kunt u de Demand Matrix gebruiken.

winstgevend businessmodel matrix

Stel je alle zakelijke ideeën in de wereld, voor op een raster van hun vraag en prijs. Iets zoals dit:

  • Mass-markt: zijn producten waar er veel potentiële klanten, maar de prijs is niet zo hoog. Het merendeel van de producten die we consumeren op een dagelijkse basis vallen in deze categorie.
  • Hoogwaardig: zijn ideeën waar het aantal potentiële klanten relatief laag is, maar u kunt een premium prijs rekenen. Denk over luxe merken als Ferrari, Rolex en Louis Vuitton – dat zijn allemaal voorbeelden van high-end producten. Niet veel mensen kunnen torenhoge prijzen van deze merken veroorloven – maar degenen die het zich kunnen veroorloven zijn bereid te betalen, omdat ze het merk associëren met luxe, en vooral kwaliteit.
  • Werken van liefde: zijn ideeën, waar zowel de prijs en de vraag naar het idee laag zijn. Bijvoorbeeld, mijn buurvrouw houdt van strijken. Zij kan daar super gepassioneerd over strijken. Vraag haar er over, en ze kan je een lange lezing over de juiste strijk techniek geven. Maar zouden veel mensen bereid zijn om te betalen voor een online cursus over het strijken? Waarschijnlijk niet. Dat wil niet zeggen dat je een business idee dat een werk van liefde is niet voort te zetten. Maar als je prioriteit winstgevendheid is, kan het een goed idee om elders te kijken.
  • gouden gans ideeën hebben zowel een heleboel potentiële klanten en een hoge prijs. Een prototypisch voorbeeld van een Golden Goose bedrijf is Apple. Het tech bedrijf heeft zowel miljoenen klanten over de hele wereld, en ze zijn in staat om een hogere prijs voor hun product te vragen – vele honderden Euro’s.

U kunt elk business idee nemen en schatten op de winstgevendheid door het plotten op deze grafiek. Denk maar aan uw idee (of ideeën – als je net als een heleboel ondernemers, heb je er vast meer dan één) en vraag jezelf twee vragen:

  1. Ongeveer hoeveel mensen er zijn die geïnteresseerd zouden zijn in dit idee?
  2. Hoeveel geld zouden ze bereid en in staat te betalen?

En beter nog: check het bij potentiële klanten! Growth hackers hebben vaak de meest uiteenlopende tools om dat efficiënt te doen.

Om mee te nemen: De meest winstgevende bedrijven beginnen met een winstgevend idee: iets dat veel mensen bereid zijn om veel geld te betalen.

Winstgevend businessmodel tip # 2: Charge wat je waard bent

De prijs is iets waar veel beginnende ondernemers in de problemen kunnen komen. Als ze dat doen, komt het neer op een eenvoudig probleem: onder-belading.

Te vaak, gaan ondernemers ervan uit dat de beste manier om hun product of dienst prijs te bepalen is om te kijken naar de concurrentie. Ze kunnen zelfs schuldig voelen, dus ze houden hun prijzen laag, bijna als een manier om zich te verontschuldigen voor het rekenen van kosten in de eerste plaats.

Realiteit is vaak dat u meer in rekening kunt brengen voor uw producten – zolang de kwaliteit, de prijs rechtvaardigt. Hoe meer waarde u geeft – hoe beter u ook zicht krijgt op betekenisvolle problemen die uw publiek heeft en het verstrekken van top-notch oplossingen voor deze problemen – Hoe meer u kunt rekenen.

De prijs is van strategisch belang. Het is een weerspiegeling van wat uw publiek bereid en in staat is om te betalen, zeker. Maar het is ook een weerspiegeling van wat u denkt dat uw product waard is, en hoeveel waarde u denkt dat uw publiek zal eruit te komen van wat u te bieden hebt.

Om mee te nemen: Wilt u een winstgevend businessmodel? Focus op het creëren van hoge kwaliteit. Voor hoogwaardige producten kunt u premium prijzen rekenen rekenen.

Winstgevend businessmodel # 3: Plan uw uitgaven strategisch

De kosten zijn de andere kant van de medaille als het gaat om winst.

De kosten zijn niet een slechte zaak. Zoals het spreekwoord zegt: de kosten gaan voor de baten. Goed gedaan, zakelijke kosten zijn niet geld dat u uitgeeft en dan nooit meer zien – ze zijn investeringen die helpen de groei van uw bedrijf verder dan waar het nu is.

Dus in een wereld die eist elk glanzende nieuwe ding te kopen, hoe weet je welke kosten het rendement zal opleveren en welke niet?

Antwoord: focus je investeringen op twee hoofdgebieden:

  1. Het kweken van je publiek, Want voordat mensen uw product kunnen kopen, moeten ze er vanaf weten.
  2. Het creëren en verkopen van uw producten, Want om geld te verdienen, moet je iets te verkopen hebben.

Met andere woorden: als het gaat om geld te besteden, zorg ervoor dat het ding waaraan je geld uitgeeft, ook zal helpen geld te verdienen in ruil.

Om mee te nemen: Wees strategisch over het beheren van de kosten in uw bedrijf. Weet waarvoor elke uitgave is en welke resultaten het oplevert.

Winstgevend businessmodel tip # 4: maak winst een prioriteit

Gek genoeg is het maken van winst vaak niet een echte prioriteit in het daadwerkelijk handelen. Om duidelijk te zijn, is het probleem niet zelf de ondernemers. Het probleem is hoe traditionele boekhoudkundig advies ons laten nadenken over de relatie tussen de drie stukken van een winstgevend businessmodel: opbrengsten, kosten en winst.

Een van onze favoriete denkers over het onderwerp is Mike Michalowicz, Auteur van de must-read zakelijke financiën boek Profit First.

Zoals Michalowicz verklaart, de traditionele formule voor de berekening van de winst ziet er als volgt uit:

Sales – Kosten = Winst

Michalowicz zet de traditionele formule volledig op zijn kop:

Sales – Winst = Uitgaven

In plaats van te beginnen met de kosten en eindigend met winst, adviseert hij, op de eerste plaats winst.

Begin met de hoeveelheid geld die je verdient. zet een vast deel hiervan als winst opzij, voordat je kosten te dekt.

Als je het geld weg zet aan het begin van de maand, zult u niet in de verleiding komen om het te besteden aan het eind.

Hoeveel winst moet je reserveren? Voor ZZP/MKB bedrijven beveelt Michalowicz ongeveer de volgende verdeling:

Winst: 5%
Loon Eigenaar: 40%
Operationele kosten: 45%

Bij groei, groeit het percentage dat u gereserveerd voor de winst mee.

Om mee te nemen: Als u een winstgevend businessmodel wilt. Moet  winst maken een prioriteit zijn in uw bedrijf. Zet een vast percentage van de inkomsten standaard weg voor de winst. (begin met 5%)

Geïnspireerd op een artikel door Growth labs

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Wil je sparren over het winstgevend maken van jouw businessmodel?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Barry van Aart