Alles over Hootsuite

Wat is Hootsuite

Hootsuite is een online tool die jou helpt met het inplannen van je social media uitingen. Je kunt in Hootsuite al je social media kanalen koppelen. Op deze manier kun je gemakkelijk met 1 druk op de knop voor al je social kanalen hetzelfde bericht delen maar je kunt ook voor ieder social media kanaal een ander berichtje aanmaken.

Handig voor een Social media manager maar zeker ook voor een slimme ondernemer die tijd wil besparen.

Hoe werkt het precies? 

Wanneer je een account aanmaakt op Hootsuite (let op, het kost geld) kun je beginnen met het koppelen van je social media kanalen. Dit doe je door rechtsbovenin op het poppetje te klikken en dan ‘sociale netwerken beheren’ aan te klikken. Daar kun je alles koppelen. Vervolgens ga je naar je dashboard door links in beeld op ‘kolommen’ te klikken.

Gerelateerd: De Social media tool MeetEdgar

Hootsuite dashboard

In het dashboard zie je door middel van kolommen al je gekoppelde sociale media kanalen naast elkaar staan. Daar kun je via de knop ‘new post’ voor ieder kanaal een bericht inplannen of je schrijft 1 bericht om op alle kanalen te publiceren. Door iedere keer een ‘new post’ aan te maken en de publiceerdatum te veranderen kun je voor de gehele week of zelfs de gehele maand een hele reeks social media berichten aanmaken. 

Hootsuite-dashboard

Hootsuite - taggen

Let op het taggen van mensen gaat nog niet zo gemakkelijk met Hootsuite. Je kunt wel bedrijfspagina’s taggen maar het taggen van real life people lukt niet. Dit moet je helaas alsnog handmatig doen. In zo’n geval publiceer ik het bericht vaak automatisch en pas ik het daarna handmatig even aan door de betreffende persoon alsnog te taggen. 

Hootsuite en Instagram

Het posten van berichten voor Instagram kun je gemakkelijk via Hootsuite inplannen. Ben je echter een ontzettende Instagram freak en post je ook regelmatig stories, dan blijft dit een handmatig gebeuren. Met Hootsuite kun je namelijk niet Instagram Stories voorbereiden en inplannen. Dit kan simpelweg niet via Hootsuite. 

Hootsuite analytics

Uit je Hootsuite omgeving kun je ook analyses halen. Links in beeld kun je op ‘analyses’ klikken. Zodra je dit hebt aangeklikt volgt een scherm waarin je per social media kanaal kunt inzien hoeveel posts je hebt gepubliceerd afgelopen week, hoeveel engagement je daarop had en hoeveel traffic je hebt gehad naar de site die je via je link in bio of link in de tekst hebt gebruikt. 

Hier staat echt waardevolle informatie tussen. Zodra je iets meer naar beneden scrollt kun je bijvoorbeeld per post (op het social media kanaal wat je hebt aangeklikt) ziet welke post meer engagement en dus meer reacties heeft gekregen. Hoeveel kliks en hoe vaak je post is gedeeld. 

Hootsuite en goede content

Om zoveel mogelijk uit je social media berichten te halen is het aan te raden een contentstrategie en een contentkalender op te zetten. Voor je contentstrategie is van belang dat jij als ondernemer  helder hebt wie je doelgroep is en wat zij graag willen lezen en weten van jou met als resultaat dat zij je gaan volgen en je leren kennen en gaan vertrouwen.

Zodra je dit voor jezelf helder hebt gemaakt kun je starten met het opzetten van je contentkalender. Om je daarbij te helpen heb ik alvast een format gemaakt. Die kun je hier downloaden. 

In dit format heb ik alle bijzondere dagen van 2020 opgenomen. Deze kun je aanvullen met speciale events of gebeurtenissen die voor jouw bedrijf van belang zijn. Je kunt natuurlijk ook je eigen events opnemen. 

Probeer content altijd af te wisselen met de 4 hoofdpijlers: 

  1. Engagerend
  2. Informatief
  3. Inspirerend 
  4. Achter de schermen

Engagerend

Engagerend betekent letterlijk verbindend. Met je social media posts wil je dus verbinding creëren tussen jou en je potentiële opdrachtgever of samenwerkpartner. Om dit soort posts te kunnen schrijven heb je haarscherp in beeld wie jouw ideale opdrachtgever is met als gevolg is dat je ze positief weet te raken met je posts.

Informatief

Informatieve posts gaan vaak over inhoudelijke onderwerpen. Je vertelt daarin bijvoorbeeld over de inhoud van je werk. Als schilder kun je vertellen over de soorten verf die je gebruikt, welke kwasten het mooiste resultaat leveren en andere tips die je hebt zodat je volgers je als expert gaan zien.

Inspirerend

Inspirerende posts zijn bedoeld om anderen te inspireren. Je ziet ze vast regelmatig voorbij komen. Mooie quotes met schitterende plaatjes. 

Achter de schermen

In achter de schermen posts gun je je volgers een kijkje achter de schermen. Wat is er nodig om een succesvol ondernemer te zijn? Volg je bijvoorbeeld een training of cursus? Maak er een post over. Ga je op werkbezoek? Schrijf erover!

Zo zorg je voor meer connectie tussen jou en je ideale opdrachtgever. 

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Hulp nodig bij het opzetten van Hootsuite?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Virtual Assistant contact Caroline van Aart