Hoe kan je beginnen met SEO?
Je ziet en hoort het woord overal ‘SEO’. Wat is SEO nou eigenlijk en hoe pas je het toe? Wat is een goede manier om te Beginnen met SEO? Daar ga ik het in dit blog over hebben aan de hand van de volgende onderwerpen:
1. Wat is SEO?
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Check bijvoorbeeld deze definitie op Wiki. We hebben zelf ook een artikel geschreven over wat SEO is. Het betekent eigenlijk dat alles wat je schrijft en publiceert op je website zo goed mogelijk vindbaar & detecteerbaar is door Google.
Nu denk je misschien dat je hetzelfde resultaat kunt bereiken door een advertentie op Google te plaatsen. Dat kan inderdaad! Je kunt met een dure advertentie ook bovenaan staan in Google. Echter dan betaal je dus een hoop geld per maand. Dat is zonde. Je kunt ook op een meer organische wijze hoog in Google komen te staan.
Uiteraard zijn er marketing bureaus die dat voor je doen, maar je kunt ook prima zelf beginnen met SEO. Aan de hand van deze stappen. Het is niet moeilijk, het kost je alleen wat tijd.
Eerst weten waar je staat? Vraag dan een quickscan aan. Het is gratis en geeft je al een heel aardig beeld van waar je nu staat met SEO.
2. SEO keyword analyse
Belangrijk om te onthouden bij zoekmachineoptimalisatie is: maak content voor je bezoekers, en niet voor zoekmachines. Ga dus niet geforceerd proberen je pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Het belangrijkste is om content aan te bieden die aansluit bij wat de bezoeker verwacht.
Beginnen met SEO: Zoekwoorden
SEO werkt op basis van keywords of zoekwoorden. Door voor de juiste zoekwoorden relevante informatie aan te bieden, en die zoekwoorden op relevante plekken te verwerken, scoor je hoger in de zoekmachines. Kies dus één helder, afgebakend onderwerp per pagina, en sluit daar je zoekwoord(en) op aan.
Een paar voorbeelden van relevante zoekwoorden voor content voor bakkerij X, zijn:
- adres Bakkerij X
- openingstijden Bakkerij X
- aanbiedingen Bakkerij X
Daarna gooi je al deze woorden en combinaties daarvan door een keyword planner (met Google Ads, kom je een eind en die is gratis).
Deze analyseert de door jou ingevoerde woorden en geven aan hoe vaak op dit woord gezocht is de afgelopen maand en of jouw concurrentie hier al veel of weinig over heeft geschreven op zijn/haar website.
Als de concurrentie hier weinig over heeft geschreven vergroot dit dus jouw kansen. Waarom? Hoe meer jouw blogs en webpagina’s met dit bepaalde zoekwoord gevuld zijn hoe beter Google jou kan vinden en jouw website hoger gaat waarderen.
Het handige van Google Ads is dat je dus een hele reeks zoekwoorden kunt invoeren. Ook kun je in deze zoekwoordenmachines de synoniemen opvragen die mogelijk beter scoren dan de door jou ingevoerde zoekwoorden. Met die antwoorden ga je dus aan de slag.
Zo, dat was al de start van jouw SEO strategie. Je kan dat nog een stap verder brengen, door je content op basis hiervan vooruit te plannen. Je kan bijvoorbeeld onze contentplanner hiervoor als basis gebruiken.
3. Hoe optimaliseer je content voor SEO?
Door zoekwoorden op relevante plekken op een pagina terug te laten komen, heb je een grotere kans om hoger in de zoekmachines te eindigen.
Als je een WordPress website hebt, dan zou ik je aanraden om met ‘Yoast SEO’ te werken, dit is een plugin. Yoast SEO geeft je per pagina tips waar je nog meer kunt optimaliseren en regelt een aantal zaken al op de achtergrond voor je.
De volgende elementen zijn van belang om te beginnen met SEO:
- Title-tag
- Paginatitel (H1-tag)
- Titel in navigatie / menu
- Kopjes van alinea’s (H2-tag)
- Linkteksten
- URL-tekst
- Bodytekst
- Meta-description (een soort samenvatting die getoond wordt in de zoekresultaten)
- Titeltekst van de afbeelding (alt-tag)
- Bestandsnaam van de afbeelding
Hieronder lichten we deze elementen verder toe.
Title-tag
De title-tag is de titel van je pagina die in de blauwe balk of in het tabblad van je browser verschijnt. Deze tekst wordt in de eerste regel van de zoekresultaten in de zoekmachine getoond. Voor de lokale banken sites bouw je de title-tag als volgt op: Titel van je pagina – Rabobank – Lokale banknaam.
Tips voor een goede title-tag:
- Neem het belangrijkste zoekwoord van je pagina op, liefst vooraan in de title-tag.
- De title-tag is maximaal 65 tekens lang (inclusief spaties).
- De title-tag is uniek en houdt verband met de inhoud op de pagina.
Paginatitel (H1-tag)
De paginatitel is de titel op je pagina. Dit wordt de ‘H1-tag’ genoemd. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de title-tag. Neem het belangrijkste zoekwoord van je pagina op, en het liefst zoveel mogelijk aan het begin van je paginatitel. De banknaam hoeft niet in de H1, in tegenstelling tot je title-tag.
Titel in navigatie / menu
Als je de titel in de navigatie goed laat aansluiten bij de boodschap van je pagina, is dat een waardevolle optimalisatie voor zoekmachines. Gebruik in je titel voor de navigatie / het menu het belangrijkste zoekwoord van je pagina.
Kopjes van alinea’s (H2-tag)
Neem in de tussenkopjes van je alinea’s het belangrijkste zoekwoord van je pagina op. Doe dit niet in ieder tussenkopje, maar maximaal twee keer. Goede tussenkopjes dragen bij aan de structuur van je pagina en helpen de lezer de pagina sneller te scannen.
Linkteksten
Maak je een link naar een andere pagina, neem het belangrijkste zoekwoord van de pagina waarnaar je verwijst dan op in de linktekst. Termen als ‘klik hier’ of ‘lees meer’ zeggen de klant én zoekmachine-robots niets. Zorg daarom voor een activerende linktekst waarin je het zoekwoord verwerkt, bijvoorbeeld: ‘bekijk de laatste aanbiedingen’.
URL-tekst
Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord terugkomt in je URL. Een kortere URL en het zoekwoord zoveel mogelijk vooraan in de URL zetten zorgen voor een betere score in de zoekmachine.
Bodytekst
Het belangrijkste is natuurlijk dat je tekst leesbaar, duidelijk en begrijpelijk geschreven is voor je doelgroep. Houd daarnaast rekening met de volgende tips:
- Laat in je tekst ongeveer drie tot vijf keer het belangrijkste zoekwoord terugkomen
- Maak gebruik van tussenkopjes
- Maak korte, compacte alinea’s met witruimte er tussen
- Gebruik het belangrijkste zoekwoord in opsommingslijsten
- Gebruik een call-to-action, bijvoorbeeld een button of link
- Gebruik relevante links naar andere pagina’s op de lokale banken site
Meta-description
De meta-description is de paginabeschrijving of samenvatting van de pagina die getoond wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine. Deze tekst verschijnt ook op social media als iemand de pagina daar deelt. Deze beschrijving is maximaal 150 tekens (inclusief spaties). Schrijf de meta-description voor elke pagina uniek en zorg dat deze activerend is, het liefst met een call-to-action. Verwerk ook het zoekwoord in de meta-description, maar altijd in een lopende zin.
Gerelateerd: emoji in je metadata
Titeltekst van de afbeelding (alt-tag)
De alt-tag van je afbeelding verschijnt in beeld als je met je muis op de afbeelding staat. Deze ‘mouse-over’-tekst bevat het liefst altijd het belangrijkste zoekwoord van je pagina.
De naam van de afbeelding, bijvoorbeeld ‘tijgerbrood Bakkerij X.jpg’ draagt bij aan de vindbaarheid van je pagina. Gebruik daarom in de bestandsnaam van de afbeelding het belangrijkste zoekwoord van je pagina inclusief de bedrijfsnaam.
Verrijk je content met Video of andere interactieve content
Steeds meer mensen zoeken hun informatie op Youtube. Als jij dus aanwezig bent op Youtube, met een video of animatievideo kunnen klanten jou nog beter vinden.
Daarnaast kun je die video ook weer op je website zetten. Een video op je website zorgt weer voor een langere ‘verblijftijd’. En je weet het, hoe langer mensen op je website verblijven hoe hoger Google jouw website waardeert.
Tot slot: zorg ervoor dat content zoekmachinevriendelijk wordt geschreven, maar verlies nooit de klant, de leesbaarheid van je pagina en het siteconcept uit het oog!
4. Beginnen met SEO: Optimalisaties off-site
Je hebt nu als het goed is een mooie basis gelegd, door te beginnen met SEO zoekwoord analyse en het slim vormgeven van je content.
Wat kun je nu doen om op basis van de door jou geselecteerde zoekwoorden, organisch hoger in zoekmachines te komen? Er zijn verschillende optimalisaties die je vrij eenvoudig dan doorvoeren en een groot effect kunnen hebben.
Maak je sitestructuur makkelijk doorzoekbaar
Met interne links maak je je site makkelijk doorzoekbaar voro bezoekers. Daarnaast is voor zoekmachines zoals Google belangrijk om een goede sitemap te hebben. Die vertelt de zoekmachine welke pagina’s er zijn op de site.
Gerelateerd: hoe vind ik de sitemap in wordpress
Zorg voor Backlinks
Zorgen voor backlinks is een slimme manier om hoger in Google te staan. Wat zijn backlinks? Dit zijn links op een andere website die naar jouw website linken. Backlinks kun je bijvoorbeeld creëren door te gaan bloggen voor een website die zich richt op jouw vakgebied. Onder elke blog kun je dan een link naar jouw website en betreffende webpagina maken.
Of reageer met enige regelmaat op een website die waardevolle informatie of nieuwsfeiten plaatst over jouw vakgebied. Als je daar een reactie plaatst met je naam, bedrijf en de link naar je website creëer je ook weer een backlink.
De mooiste en meest gewenste manier is natuurlijk dat lezers jouw content zo waarderen dat ze het spontaan delen met anderen 🙂
4. Wees relevant
Dit was een greep uit de tips die wij voor jou hebben om slim zelf te beginnen met SEO en op die manier hoger op Google te scoren.
Je hebt nu de basis in handen om je content goed vindbaar te maken voor zoekmachines. Dat is top! Maar bedenk je altijd dat het uiteindelijk mensen zijn die je content lezen, hopelijk waarderen en delen(!)
Schrijf dus altijd met je lezer in gedachten (check onze schrijftips). Maak mooie content die je lezer daadwerkelijk verder helpt en je zal zien dat die content ook door zoekmachines beter gevonden wordt en daarmee nog meer lezers blij maakt!
Het beginnen met SEO is misschien nog best eenvoudig. Het consequent doorvoeren en volhouden kan nog best een uitdaging zijn. Wil jij ook slim aan de slag met SEO en kun je nog wel wat hulp gebruiken?
Stuur gerust een berichtje om te sparren. Vinden we leuk!
Helpt dit artikel jou om te beginnen met SEO? Deel het dan:
Beetje hulp bij het Beginnen met SEO?
Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.
of