Als ondernemer weet je dat het slim is om blogs te schrijven. Het zorgt voor verkeer naar je website (mits je op de juiste zoekwoorden schrijft), je creëert interactie en je onderstreept je expertstatus met blogs. Hoe kun je nu een blog veranderen in social media content en wat kun je er nog meer mee? In dit blogartikel ga ik je een aantal tips geven of je bekijkt de video onderaan deze pagina.
Wat kun je met je blog?
In een blog deel je vaak heel veel waardevolle informatie. Waarschijnlijk heb je je blog opgedeeld in hoofdstukken/kopjes. Voor mij werkt het altijd goed om per hoofdstuk een social media tekst te schrijven. Want ga maar na, ieder hoofdstuk bevat waardevolle tips en informatie. Hier kun je dus makkelijk social media content van maken. Social media content is vaak kort, catchy en informerend.
Een ander idee is om je blog te gebruiken voor een e-book. Wanneer jouw blog over een onderwerp gaat wat jouw core business betreft, dan is het slim om daar een e-book van te maken en dit gratis aan te bieden op je website. In ruil voor het e-book krijg je er een emailadres voor terug van diegene die het aanvraagt. Deze mailadressen zijn super waardevol want die kun je weer een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief sturen. Een nieuwsbrief zorgt ervoor dat je on top of mind awareness creëert bij de lezers. In dit blog lees je meer over emailmarketing.
Je kunt ook je blog gebruiken om een podcast op te nemen. Podcasts worden steeds populairder. Inmiddels beluistert meer dan 47% van de Nederlanders wel eens naar podcasts. Dit blijkt uit een onderzoek van Markteffect onder meer dan 1000 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Daaruit kun je opmaken dat podcasts een geweldige manier zijn om jouw waardevolle content te delen met de rest van de wereld.
Een blog veranderen in een online training
We hadden het er al eerder over, jij deelt super waardevolle informatie in je blogs. Waarom zou je die premium informatie dan niet gebruiken om je lezers op te leiden en daar ook geld voor vragen? Ook dit draagt weer bij aan je expertstatus. Een ander mooi voordeel is dat de cursist zich inschrijft en daarbij een emailadres opgeeft wat voor jou weer zeer waardevol is. Zorg dat je online training écht educatief is, blijf bij de inhoud en ga niet verkopen. Het is geen emailmarketing.
Je online training kun je wel opleuken met een prijs zodra de deelnemer een module heeft afgerond, of neem er een poll of quiz in op.
Een blog veranderen in een video
Je blog kun je natuurlijk ook veranderen in een video. Video’s zijn enorm geschikt als social media content maar ook als korte introducties op je website (per pagina, onderwerp). Een video met ondertiteling is helemaal ideaal. Uit onderzoek is gebleken dat video’s met ondertiteling veel beter bekeken worden dan video’s zonder omdat je nu eenmaal niet altijd video’s met geluid kunt beluisteren (als je bijv. in een collegezaal zit of even geen oortjes voor je telefoon bij je hebt). Video’s opnemen is voor veel ondernemers erg spannend. Video kan confronterend en kwetsbaar zijn. Je wilt je niet verspreken, je wilt geen rare gezichten trekken en niet teveel met je handen in beeld zwaaien. Bedenk dat niemand perfect is en iedereen zich wel eens verspreekt, hoe erg vind jij het als je een dergelijke video bekijkt? Wees daarin dan ook niet te hard voor jezelf. Probeer het gewoon uit.
Ik hoop dat dit blog je een aantal inzichten heeft gegeven wat je met 1 blog tekst allemaal kunt doen.
Anderen lezen ook ons blog over contentstrategie.