Email marketing de ultieme gids

Wat is email marketing en hoe werkt het?

In dit artikel leggen we uit wat email marketing is, hoe het werkt en belangrijker nog: wat het oplevert.

Als je klaar bent met lezen, heb je een goed begrip van de basis en de kennis om email marketing voor jouw bedrijf te lanceren.

Liever kijken dan lezen? Bekijk dan onze korte video over email marketing.

Met dit artikel leer je:
Wat is email marketing en waarom zou ik me er druk om maken?
Email marketing in 2020
Verschillende soorten email marketing
Beginnen: de juiste email marketing tools kiezen
Optimaliseren: Best practices voor email marketing

Wat is email marketing en waarom zou ik me er druk om maken?

Email marketing is het bereiken van je doelgroep met een commerciële boodschap via e-mail met als doel de verkoop te stimuleren, de klantloyaliteit te vergroten of belangrijke informatie te communiceren.

Email marketing gaat over het informeren, overtuigen en het winnen van de loyaliteit van een contactbestand dat geïnteresseerd is in uw product of diensten.

Marketing mails bevatten een specifieke call-to-action die is bedoeld om verkopen te genereren of verkeer naar specifieke pagina’s van uw site te halen.

Zakelijke doelen bereikt door email marketing

Het is een vorm van direct marketing die in het verleden vaak werd gebruikt om zich op grote groepen mensen te richten. Moderne e-mailmarketing is echter veel meer gebaseerd op de principes van toestemming, segmentatie en personalisatie.

Met de huidige email marketing tools kan met een zeer persoonlijke benadering, toch vergaand geautomatiseerd worden. Hierdoor kan het erg winstgevend zijn, maar levert het ook belangrijke interactie met (potentiële) klanten op.

Email marketing kan helpen bij het bereiken van 3 categorieën doelstellingen:

Conversie

Merk bewustzijn

Klantenbinding

Nog steeds een geweldig kanaal

E-mail blijft een geweldig kanaal omdat er een zekere mate van intimiteit aan verbonden is. Voor veel mensen is de inbox een samengestelde ruimte geworden vol met berichten van hun favoriete merken.

Door rechtstreeks in de e-mail van een contactpersoon te communiceren, heb je een kans om aanwezig te zijn in zijn/haar dagelijkse leven. Dit heeft veel meer impact dan een bericht op sociale media, waar je niet zeker weet of iemand het bericht überhaupt heeft gezien.

Naast intimiteit heeft e-mail de nodige formaliteit als het gaat om het communiceren van belangrijke berichten. Dit kan verklaren waarom e-mail het voorkeurskanaal was voor merken die crisiscommunicatie verstuurden tijdens de COVID-19 pandemie.

Een van de belangrijkste voordelen van email marketing is de schaalbaarheid en mogelijkheden voor personalisatie en automatisering.

Dit alles maakt email marketing tot een belangrijke pijler van elke digitale marketingstrategie.

Email marketing in 2020

E-mail is geen nieuwe technologie. In feite was het een van de allereerste digitale communicatiemiddelen die in 1971 op het toneel verscheen.

De meeste consumenten hebben er een haat-liefde-verhouding mee. Maar toch wordt het op grotere schaal gebruikt dan ooit.

Kijk maar eens naar enkele van deze statistieken:

Volgens het Nationaal email onderzoek 2019 is email ook nu nog het belangrijkste online verkoopkanaal.

Uit een Amerikaanse studie onder werknemers, zegt 86% van de zakelijke professionals de voorkeur te geven aan e-mail wanneer ze voor zakelijke doeleinden communiceren.

Gezien de cijfers is het niet verwonderlijk dat e-mail wordt geprezen als het meest effectieve kanaal in B2B-marketing.

Verschillende soorten marketing-e-mails

Promotionele e-mails

Promotionele e-mails worden verzonden wanneer en wanneer nodig, in lijn met het ritme van je bedrijf.

Nieuwsbrieven

Presenteren nieuws met betrekking tot je bedrijf. Bijvoorbeeld nieuwe mijlpalen bereikt, nieuwe productmogelijkheden of om een gebruiksscenario van een product onder de aandacht te brengen. Het is een manier om in contact te blijven en je netwerk aan te moedigen om in gesprek te komen.

Email campagnes

Zijn meer gericht op verkoop en marketing. Een email marketing campagne bestaat uit meerdere mails die over meerdere dagen of weken worden verzonden.

Dit soort mails worden verzonden met een specifiek doel voor ogen – of het nu is om speciale aanbiedingen te promoten, het downloaden van een whitepaper aan te moedigen of om aan te melden voor een training.

Geautomatiseerde e-mails

Geautomatiseerde e-mails kunnen veel tijd besparen en wonderen doen voor groeiende klantrelaties.

Een geautomatiseerde e-mail kan zo simpel zijn als een welkomst-e-mail die wordt verzonden naar een nieuwe aanmelding voor een nieuwsbrief of een gepersonaliseerde e-mail op basis van klantgedrag of bestaande informatie.

Het mooie van geautomatiseerde e-mails is dat niemand fysiek aanwezig hoeft te zijn om op ‘verzenden’ te klikken.

Met de meeste email marketing tools kan je automatische e-mail instellen die wordt verzonden als reactie op een specifieke ’trigger’-gebeurtenis die vooraf is gedefinieerd.

Gerelateerd: Autorespond email automation

Er zijn tal van mogelijkheden voor automatisering. Er twee verschillende soorten  waar je op moet letten:

Geautomatiseerde marketing mails

Dit zijn de mails die we zojuist hierboven hebben besproken. De inhoud van deze e-mails wordt bepaald door acties die een contactpersoon heeft ondernomen met betrekking tot je product of dienst.

Meestal heeft de contactpersoon al expliciet toestemming gegeven om deze promotionele mails te ontvangen via een opt-in-formulier.

Transactionele e-mails

Zoals de naam al doet vermoeden, worden deze verzonden na een transactie. Voorbeelden zijn onder meer orderbevestigingen, verzendupdates en afspraakherinneringen.

Transactionele e-mails zijn essentieel voor het beheren van klantrelaties, vooral als je een e-commercebedrijf bent.

Stel je voor dat je een product online koopt en geen orderbevestiging ontvangt – je zou waarschijnlijk denken dat je bent opgelicht.

Beginnen: de juiste email marketing tools kiezen

De eerste stap naar het implementeren van een effectieve e-mailstrategie is het kiezen van een e-mailmarketingoplossing.

Hier zijn enkele van de redenen waarom het de moeite waard is om te investeren in een speciale e-mailmarketingservice voor het maken en verzenden van marketing-e-mails.

Email marketing platforms, beschikken over de nodige infrastructuur om de afleverbaarheid van e-mail te garanderen. Dat is iets wat je niet weet wanneer je een campagne verstuurt vanaf een reguliere internetprovider.

Een ander voordeel van een e-maildienst is dat je e-mailabonnees kunt beheren en ze kunt segmenteren.

Als het gaat om het ontwerpen van marketing-e-mails, zal je merken dat de meeste e-maildiensten kant-en-klare sjablonen en gebruiksvriendelijke e-maileditors bieden. Een paar klikken en u kunt eenvoudig een nieuwsbrief maken. Er zijn geen vaardigheden op het gebied van grafisch ontwerp of HTML-codering nodig.

Je krijgt ook inzicht in de prestaties van e-mailcampagnes dankzij geavanceerde rapportage en statistieken. Je ziet welke mails het meest succesvol waren en je leert meer over je publiek dankzij open tarieven, klikfrequenties en reactiviteitsinzichten.

Verschillende email marketing tools vergelijken

Er zijn verschillende e-mailoplossingen om uit te kiezen. Om er een te kiezen die relevant is voor uw bedrijf, zijn hier enkele vragen die u moet overwegen:

  1. Hoeveel contacten heb je nu en hoeveel ben je van plan in een jaar op te doen?
  2. Hoeveel e-mails ben je van plan te verzenden?
  3. Welke soorten e-mails wil je verzenden?
  4. Promotionele, transactionele of beide?
  5. Wat is je budget?
  6. Een andere factor waarmee je rekening moet houden bij het vergelijken van tools, is schaalbaarheid en de bijbehorende kosten.

Wanneer je begint met email marketing, is de lijst met contactpersonen waarschijnlijk klein, maar idealiter zal deze groeien naarmate de tijd verstrijkt.

Hoewel veel providers super goedkope basisplannen hebben voor mensen met weinig contacten, moet je op je hoede zijn voor hoe de prijzen zullen stijgen naarmate je meer abonnees krijgt.

Het loont de moeite om bijvoorbeeld een Virtual Assistant verschillende opties voor je te laten vergelijken. Eenmaal begonnen, is een overstap namelijk vaak omvangrijk.

Gerelateerd: Inkomsten genereren met een virtual assistant

Best practices voor e-mailmarketing

Nu je meer weet over verschillende soorten e-mails en hun voordelen voor je bedrijf, is het tijd om enkele van de belangrijkste aspecten van e-mailmarketing aan te pakken.

De volgende punten vereisen veel aandacht van u, aangezien ze ervoor zorgen dat de email marketing legaal verloopt.

Verzamel legaal e-mailadressen

Als je e-mails gaat verzenden, heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. De manier waarop je die adressen verzamelt, is echter erg belangrijk.

De AVG is een verordening in de EU-wetgeving die de persoonlijke gegevens en privacy van consumenten beschermt, inclusief hun e-mailadressen.

Om legaal e-mailadressen te verzamelen, moet u een zogenaamd ‘opt-in’-proces invoeren.

Dit is een procedure waarbij een klant of lead toestemming geeft via een online formulier om hun gegevens te verzamelen en te gebruiken.

Segmenteer de mailinglijst

Naarmate uw e-maillijst groter wordt, bevat deze waarschijnlijk diverse kopersprofielen.

Segmentatie verwijst naar het inkorten van uw lijst en het maken van kleinere sublijsten met contacten die iets gemeen hebben.

Onder de vele verschillende mogelijkheden voor segmentatie zijn enkele voorbeelden: leeftijd, geografische locatie, leadscore, eerste aankoop, enz.

Hierdoor kunt u doorgaan met het aanbieden van inhoud die zowel persoonlijk als relevant is voor elke persoon op uw mailinglijst.

Bespaar tijd met e-mailsjablonen

Je hoeft geen ontwerper in te schakelen, aangezien de meeste e-mailmarketingoplossingen tegenwoordig ingebouwde gebruiksvriendelijke e-maileditors hebben.

Onze beste tip om vanaf het begin voor consistentie en tijdwinst te zorgen, is het maken van herbruikbare e-mailsjablonen .

Kies een sjabloon en personaliseer het zodat het bij je merk past. Zodra dat is gebeurd, hoef je alleen de tekst elke keer aan te passen voor verschillende mails.

Optimaliseer de leverbaarheid

E-mailbezorgbaarheid verwijst naar het vermogen van een e-mail om in de inbox van een abonnee te belanden. 

Het is een belangrijk concept voor marketeers, omdat het aangeeft dat e-mails correct hun bestemming hebben bereikt, in plaats van dat ze in de map met ongewenste e-mail terechtkomen, waar ze waarschijnlijk niet worden gelezen.

De bezorgbaarheid van e-mail is afhankelijk van zowel technische als gedragsfactoren. De kwaliteit van je mails en taalgebruik, zal dit bijvoorbeeld beïnvloeden.

Om deze kwaliteit te waarborgen, zijn er een aantal best practices die je kunt volgen:

  1. Zorg ervoor dat je onderwerp spamvrij is. Wist je dat bepaalde woorden en zinnen triggers zijn voor spamfilters?
  2. Houd je contactendatabase up-to-date door niet-verbonden gebruikers en inactieve adressen te verwijderen.
  3. Voeg altijd een afmeldlink toe. In overeenstemming met de AVG moet deze optie altijd beschikbaar zijn.
  4. Kies een e-mailontwerp dat geschikt is voor je merk en publiek. Een goed e-mailontwerp ondersteunt de inhoud door deze duidelijk, leesbaar en gestructureerd te maken. Het hebben van een structuur die de lezer op natuurlijke wijze naar de call-to-action trekt, zal conversies stimuleren.

Personaliseer!

We houden er allemaal van om ons speciaal te laten voelen, vooral als het gaat om onze favoriete merken.

Wij waarderen het als merken persoonlijke accenten toevoegen en op kleine details letten. Een beetje extra moeite helpt ons om ons gewaardeerd en begrepen te voelen.

Dit geldt ook voor email marketing.

Het personaliseren van e-mails is essentieel voor het opbouwen van vertrouwensrelaties met je leads en klanten.

Een paar personalisatie-ideeën om aan de slag te gaan:

  1. Gebruik de naam van je contactpersoon (“Hallo Tom”)
    Houd rekening met de locatie van een contactpersoon bij het plannen van de verzendtijd
  2. Segmenteer je contacten
  3. Gebruik door gedrag getriggerde e-mails op basis van hoe uw klanten omgaan met je product of diensten

Kleine overwegingen zoals deze, hebben een positieve invloed op je openings-, doorklik- en conversieratio’s.

Bij het opzetten en optimaliseren van email marketing kan behoorlijk wat komen kijken. Het kan daarom lonen om dit uit te besteden aan een Virtual Assistant. In onze ervaring verdient dat zichzelf in no-time terug.

Heeft dit artikel je geholpen om aan de gang te gaan met email marketing? Deel het dan!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij email marketing?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Virtual Assistant contact Caroline van Aart