In 7 stappen naar succesvolle email-marketing campagnes
Liever een video kijken over email-marketing toepassen, in plaats van lezen? Klik dan hier.
Als ondernemer wil je zichtbaar zijn en wil je je producten en diensten kenbaar maken bij je doelgroep. Advertenties kosten vaak een hoop geld, e-mails versturen niet. Email-marketing is een bewezen middel om succesvol jouw producten en diensten kenbaar te maken bij jouw doelgroep. Deze online impact is in toenemende mate bepalend voor het creëren van een winstgevend businessmodel.
Wat je nodig hebt voor een effectieve email-marketing campagne is goede content, bijbehorende afbeeldingen, e-mail automation software en iemand die de software beheerst en de mails voor je kan inplannen. 😊
Ik leg nu in 7 concrete punten uit waar je aan kan denken om email-marketing goed en succesvol toe te passen:
- Ken je doelgroep
- Een aantrekkelijke onderwerpregel
- Verwijs naar relevante content
- Schrijven = schrappen
- Zorg voor een goede Call to Action
- Houd email-marketing persoonlijk
- Automatiseer!
Heb je meer tijd en wil je écht de diepte in? Lees dan het gerelateerde artikel: email marketing: de ultieme gids
1. Ken je doelgroep
Ken je doelgroep zodat je weet wat zijn/haar probleem en/of behoefte is. Bekijk bijvoorbeeld eens de linkedin profielen van je lezers. Hoe schrijven ze zelf? Wie volgen ze? Wat vinden ze interessant?
Bekijk er eens 10 en ik garandeer je dat je daar interessante inzichten uit haalt. Deze kan je goed gebruiken in je email-marketing.
2. Een aantrekkelijke onderwerp regel
Zorg voor een uitnodigende onderwerpregel, zet je bedrijfsnaam erin en het voordeel voor de lezer om de mail te openen.
Het is slim om te experimenteren met verschillende onderwerpregels om te leren, wat jouw doelgroep aanspreekt. Door klikratio’s te vergelijken leer je steeds meer over wat jouw doelgroep aanspreekt.
3. Verwijs naar relevante content
Zorg dat er minstens 1 button in de e-mail staat die aanklikbaar is. Let op dat deze niet zomaar naar je homepage verwijst, maar naar content die relevant is in het kader van de email. De link verwijst dan bijvoorbeeld naar betreffende product/diensten.
4. Schrijven = schrappen
Houd je e-mails kort en bondig, mensen krijgen ontzettend veel e-mails op een dag en willen die zo snel mogelijk afhandelen.
Zorg daarom dat je in actieve vorm schrijft en snel tot de kern van je boodschap komt. Vraag je bij elke zin af of de lezer het echt nodig heeft om de kern van de boodschap te begrijpen en tot actie over te gaan. Een SEO tekstschrijver kan mogelijk veel voor je betekenen om je content te optimaliseren voor goede leesbaarheid door zowel zoekmachines en échte mensen 🙂
5. Zorg voor een goede Call to Action
Trigger je lezer, zodat zij actie ondernemen. Ga vooraf na welke actie je wil dat de lezer onderneemt bij het lezen van je email (Call to Action). Belangrijk hierbij is dat de Call to Action bovenaan of in het midden van de e-mail staat. Anders is de klant al afgehaakt.
Zorg ook dat voor de lezer duidelijk is wat de Call to Action doet! Zoals: “Download het e-book”, “Lees meer over dit product” of “Plan een afspraak” en zorg dat de gelinkte pagina dit ook weerspiegelt.
6. Houd email-marketing persoonlijk
Wij zijn groot voorstander om email-marketing zo veel mogelijk te automatiseren. Toch is het belangrijk om het zo persoonlijk mogelijk, als je de voornaam van de lezer kent gebruik deze dan ook in de aanhef of -beter nog- in de onderwerpregel.
Hoe meer je kan personaliseren, hoe meer de lezer zich aangesproken zal voelen.
Let hier ook op bij het gebruik van foto’s. Stockfoto’s zijn vaak prachtig, maar het is aangetoond dat een persoonlijke foto tot meer engagement leidt.
7. Automatiseer!
Email-marketing is goed te automatiseren. Dat is cruciaal om te zorgen dat je je tijd effectief besteedt. Als email-marketing slecht is geautomatiseerd, kan dat echt een tijd- en energie lek zijn.
Er is veel e-mail automation software beschikbaat, zoals het gratis(!) Laposta, Mailchimp en ActiveCampaign.
Een Virtual Assistant kan je vaak enorm veel tijd besparen door dit goed voor je in te richten.
Daarmee kan email-marketing een belangrijk onderdeel zijn om je online zichtbaarheid vorm te geven, als onderdeel van je online strategie. Enkele voorbeelden:
- Verjaardagskaarten naar je klanten sturen;
- Online cursussen inrichten;
- Opvolging geven aan je gratis weggever op je website (een e-book of whitepaper);
- Evenementen en/of nieuwe producten aankondigen;
- Je volgers activeren
- Nieuwe blogposts/video’s promoten
- Enz…
Wil je meer informatie over email-marketing of wil je meer informatie over email automation software?
Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij email-marketing?
Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.
of