Emoji in metadata van je website

Lastig om een Emoji in metatata titel en beschrijving van je pagina te krijgen?

Je wilt een emoji zoals deze 😎 gebruiken in de metadata van je pagina. Je kan daarbij denken aan de Meta-title en Meta-description. Het kan verrassend lastig zijn om een emoji in metadata van je pagina te krijgen.

Totdat je weet hoe. Lees verder voor onze tips om ze weer te geven in de zoekresultaten van je pagina’s.

Emoji’s zijn symbolen die universeel worden herkend op verschillende platforms en apparaten, wat betekent dat ze op een Windows-computer of Apple iPhone moeten worden weergegeven . 

Het gebruik van emoji in metadata kan handig zijn om de aandacht op je pagina’s te vestigen zoekmachines en SERP- fragmenten te maken met verhoogde doorklikratio. Kortom: het is een aardige methode om je online zichtbaarheid te vergroten.

1. Hoe emoji in je metadata krijgen
2. HTML gebruiken
3. Moet ik emoji gebruiken in metadata?

1. Hoe emoji in metadata te krijgen

De exacte methode die u gebruikt om de metadata van je pagina’s (titel en beschrijving) te bewerken, hangt waarschijnlijk af van het CMS dat je gebruikt.

WordPress is de oplossing die ik gebruikte, dus ik heb het proces hiervoor gedocumenteerd. Het moet echter een soortgelijk proces zijn, ongeacht het CMS, of gewoon een platte site maken.

Verrassend genoeg komt WordPress niet met een standaardoplossing voor het maken van aangepaste metadata titels / beschrijvingen.

Hier heb je een plug-in voor nodig. Ik heb een paar verschillende geprobeerd voor het toevoegen van metadata en ontdekte dat er verrassend weinig waren waarmee je dit pagina voor pagina kon doen.

Geen van de plug-ins die ik probeerde, stond me toe een emoji rechtstreeks in de metadata te kopiëren / plakken. Door ze allemaal te proberen, kon ik een emoji in het tekstveld invoeren, maar bij het opslaan keerde ik terug naar de standaardstatus.

Ik vermoed dat de emoji een fout veroorzaakte die geen van de plug-ins aankon, geen van de plug-ins die ik probeerde, gaf een foutmelding bij het opslaan of gaf aanwijzingen over wat er aan de hand was.

Gerelateerd: Beginnen met SEO

2. Direct plakken of HTML gebruiken

De plug-in die ik besloot te gebruiken, was de Yoast SEO-plug-in, omdat dit de oplossing was die ik aanvankelijk probeerde en meestal het voorspelde serp-resultaat weergeeft, zodat ik meteen kon zien of ik de juiste code voor de emoji had.

Met de laatste versie van deze plugin kan je de gewenste emoji zo in de metadata plakken.

Het volgende dat je nodig hebt, is de emoji zelf, of de html-entiteit voor de emoji. Het vinden van een site die deze informatie geeft, is niet zo eenvoudig, ik vond deze:

http://www.amp-what.com/unicode/search/icon

Zoek de emoji die je wilt gebruiken. Afhankelijk van de versie van Yoast SEO kan je het icoon zelf of de html code, die wordt weergegeven, plakken in de metadata velden voor de titel / beschrijving.

Verwant: Onze visie op online zichtbaarheid

3. Moet ik emoji in metadata gebruiken?

John Mueller van Google heeft expliciet aangegeven dat het toevoegen van deze in uw beschrijving geen schade aanricht.

Is het iets waar je veel tijd aan moet besteden?

Wij zijn er mee aan het experimenteren. Op dit moment weten we nog niet het effect op doorklik ratio. Wij denken dat het kan helpen om de doorklikratio te verhogen. Maar dan moet je pagina wel al getoond worden op de eerste pagina van de zoekmachines, anders heeft het alsnog weinig zin.

Daarnaast is het waarschijnlijk belangrijker om focus te leggen op conversie ratio, dan op doorklik ratio. In onze ogen moet dat altijd de eerste prioriteit zijn. Kortom: een leuke toevoeging om emoji in metadata te hebben, maar er niet al teveel tijd aan besteden.

Misschien is het een mooie taak om uit te besteden aan een Virtual Assistant.

Dit artikel is geïnspireerd door Wordtracker.com 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Benieuwd wat we nog meer voor je kunnen doen?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Virtual Assistant contact Caroline van Aart