Jouw contentstrategie in 2021

Het belang van een contentstrategie

Je weet waarschijnlijk wel dat contentmarketing van cruciaal belang is voor bijna elk bedrijf om de online zichtbaarheid te verbeteren. Met name in het afgelopen jaar waarin iedereen gedwongen thuis zat en we meer dan ooit online gingen winkelen, werken én boodschappen deden. Goede content leidt tot meer interactie en betere SEO prestaties. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de doelgroep (persona’s), welke kanalen/social media zij gebruiken en welke informatie zij zoeken. Er zijn vervolgens verschillende manieren om daar onderzoek naar te doen. Dit artikel gaat vooral in op de rol van contentplanning binnen de contentstrategie.

Hoe een contentplanning je helpt

Interactie en relevantie nemen toe als je aansluit op actuele maar ook jaarlijks terugkerende thema’s. Om te zorgen dat je hier planmatig mee omgaat, is een contentplanning erg handig. Hiermee kan je vooruit plannen welke momenten voor jou van belang zijn en op welke actualiteiten je wanneer in wilt spelen. Bijvoorbeeld via Social media, je Blog of email-marketing.

Eventuele gaten in de planning worden inzichtelijk en kunnen opgevuld worden met meer generieke content. Ook is het belangrijk om een mix te maken van verschillende soorten content, zoals: Informatieve- Engagerende- en Inspirerende content.

Hoe word je een goede content creator?

Blijf up to date 

Blijf up-to-date en goed geïnformeerd omtrent al het nieuws in jouw branche. Houd innovaties in de gaten, lees voorschriften, kansen en mogelijke bedreigingen. 

Hoe meer je weet, hoe meer je je in je potentiële klant kunt verdiepen. Daarmee maak je waardevolle content. 

Blijf op de hoogte

Veranderingen gaan steeds sneller in deze technologische tijden. Dit betekent dat je ook content van anderen moet lezen. Wees nieuwsgierig, waar schrijven anderen over? Zijn dat onderwerpen die jouw potentiële klant wil lezen?  

Begrijp je klant

Verdiep je goed in je potentiële klant, wat zijn hun motivaties? Wat voor opleiding hebben ze gehad? Wat willen ze bereiken? De antwoorden hierop moet je extreem goed onderzoeken, doe geen aannames want dan klink je net als iedereen in je branche. 

Verbeter je vaardigheden

Als je geen professionele copywriter bent, volg dan in ieder geval een schrijverscursus en lees hier mijn praktische schrijftips. Zo voorkom je eventuele schrijffouten. Daarnaast leer je op een creatieve manier schrijven die kan inspireren.  

Schrijf vaak

Als er iets is wat ik heb geleerd, is dat je bezoekers naar je website trekt door aantrekkelijke content op je site te hebben. Ik krijg vaak reacties op mijn blogs en ook op mijn social media teksten. Dit vraagt commitment én doorzettingsvermogen. Het is geen kwestie van tijd hebben, ik schrijf zeker 2 x per maand een blog én veel social media content omdat ik zichtbaar wil blijven. Desnoods werk ik ‘s avonds langer door. Nieuwe content en interessante blogs zijn van levensbelang voor online ondernemingen. 

Spreek je uit

Wees niet bang om je eigen mening te verkondigen in je blogs en content op social media. Doe je dat niet dan wordt het vaak een saaie opsomming van feiten. Laat je persoonlijkheid doorschijnen in de teksten die je schrijft. Hiermee leert je potentiële klant je ook kennen. 

Geef voorbeelden

Schrijf niet alleen over feiten maar geef regelmatig ook voorbeelden in je tekst. Zodra je een voorbeeld geeft, zorgt dit ervoor dat je lezer zich kan herkennen in wat je schrijft. 

Doe zoekwoordonderzoek

Natuurlijk is het belangrijk dat je over een onderwerp schrijft waar je écht iets over te vertellen hebt. Daarnaast wil je ook dat mensen jou en je bedrijf weten te vinden. Doe daarom een zoekwoordenonderzoek, begin bij de woorden die logisch zijn voor jou en je bedrijf. Kijk hoe ze scoren qua zoekaantallen maar ook of er veel betaalde advertenties op deze zoekwoorden zijn ingesteld. Daarna ga je zoeken naar de ‘gerelateerde’ zoekwoorden. Dit zijn woorden die lijken op jouw zoekwoord maar waarop misschien veel meer gezocht wordt. Door van deze zoekwoorden gebruik te maken in je blogs kun je toch leuke en inspirerende content schrijven die veel mensen willen lezen.

Content creatie

Je hebt nu een strategie en een planning gemaakt. Daarmee weet je wanneer je content gaat plaatsen, op welke kanalen en met welk doel. 

Vervolgens is het tijd voor de implementatie. Je planning helpt je om in te spelen op actuele onderwerken. Je kan nu je artikelen gaan schrijven! Hier vind je een paar schrijftips om je op weg te helpen.

Ervaring leert dat het uitvoeren van je contentstrategie wel wat toewijding vraagt. Je kan het natuurlijk ook laten doen. Een SEO tekstschrijver of Virtual-assistant kan je daar perfect bij ondersteunen.

Kan ik je helpen met je contentstrategie?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Virtual Assistant contact Caroline van Aart