Wat is social media
Je social media uitbesteden aan een Social media manager is een slimme beslissing als je als ondernemer al enorm druk bent met andere dingen. Vaak wordt je geleefd door de waan van de dag en dan moet je ook nog teksten schrijven en posten. Wat een gedoe! Het kan ook anders! Daarover verder op meer. Eerst even een korte uitleg over social media.
Social media is overal om ons heen. Sinds de smartphones ruim 13 jaar geleden begonnen met de wereld te veroveren, is ons leven zonder social media niet meer voor te stellen. Bedenk je maar eens hoe vaak je ’s avonds op de bank uit verveling maar even je telefoon erbij pakt. Hoe vaak klik je dan een social media kanaal aan? Als ik naar mezelf kijk, eigenlijk altijd! Ik check mijn Instagram, Facebook, LinkedIn en soms ook even mijn dashboard op Youtube om te kijken hoe het met de views staat.
Maar wat is social media nou eigenlijk? Volgens Wikipedia is het dit: ‘een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, de inhoud verzorgen. De hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Hoe start je met social media?
Nu we weten wat social media is, is het ook handig om te weten hoe je start met social media. Nou dat is het leuke aan social media, je kunt ermee starten waar en wanneer je maar wilt.
Wat wel belangrijk is, vooral als je social media zakelijk wilt gaan inzetten, is op welk kanaal je vertegenwoordigd wilt zijn.
Om dat te bepalen zijn er een paar zaken van belang:
- Vraag jezelf wie jouw ideale klant is (voor wie wil jij werken);
- Onderzoek dan op welke social media kanalen deze ideale klant zit. Dat kun je hieronder in de visual snel checken;
- Verdiep je in de werking van het social media kanaal en meld je aan.
Bron: Newcom Sociaal Media Onderzoek 2020
Social media account en nu?
Zodra je een account hebt aangemaakt, begint het pas echt. Want waar ga je over schrijven? Welke foto’s ga je bij het bericht plaatsen? Welke hashtags ga je gebruiken?
Het is aan te raden om te starten met een contentkalender die kun je hieronder meteen gratis downloaden.
Het voordeel van een contentkalender is dat deze alle Feestdagen en bijzondere dagen in het jaar bevat. Daarnaast is de kalender al gevuld met de verschillende topics waarover je kunt schrijven.
Zo is het aan te raden om een contentstrategie te creëren en je berichten af te wisselen qua inhoud. Daarmee bedoel ik dat je social media berichten kunt schrijven die informatief of engagerend zijn van onderwerp. Je kunt ook berichten schrijven waarin jij ingaat op het hoe er in jouw bedrijf achter de schermen aan toegaat. Ook is het voor de lezer (jouw ideale klant) heel interessant om te weten wie JIJ bent. Wat drijft jou? Al die soorten berichten wissel je af met promotie van jouw aanbod.
Over het belang van een contentkalender & contentstrategie schreef ik onlangs een blog.
Jouw ideale klant gaat namelijk alleen maar iets bij jou kopen, als ze je (denken te) kennen en ze je vertrouwen. Zo werkt het bij jou toch ook? Je wilt eerst weten met wie je te maken hebt, wie erachter het bedrijf zit en pas dan ga je bepalen en ‘voelen’ of je met deze persoon zaken wilt doen.
Gerelateerd: Social media tool MeetEdgar
Waarom zou je jouw social media uitbesteden?
Waarom zou je je social media laten uitbesteden? Goede vraag!
Uit onderzoek is gebleken dat ondernemers minstens 6 uur per week kwijt zijn aan hun social media uitingen. Enorm zonde als je als ondernemer bijna 1 werkdag per week kwijt bent.
Het kan soms ook voorkomen dat je even geen inspiratie hebt om een tekst te schrijven. Dan is het fijn als er iemand is die ideeën aandraagt of een stuk tekst voor jou schrijft waarop jij alleen nog maar hoeft te schieten. Handig toch?
Wat kost het uitbesteden van social media?
Dat hangt natuurlijk vooral af van het aantal kanalen waarop je aanwezig wilt zijn en hoe vaak per week je berichten wilt plaatsen.
Bij Shift Office Support kun je al starten met een Social Media Manager vanaf € 299,- ex btw per maand.
Fijn hé als iemand die social media taken van je kan overnemen?
Met een kleine investering kun jij doorwerken om al die leads binnen te slepen of om je propositie aan te scherpen. Hoe zou dat zijn voor jou?
Wil jij je social media uitbesteden?
Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.
of