Wat Alfa Romeo van Apple kan leren

Autoliefhebber

Wat je misschien nog niet van mij wist, is dat ik een enorme autoliefhebber ben. Mijn hart gaat sneller kloppen van een mooie auto met een stoer, vol geluid. Nu heb ik al heel wat leuke auto’s gehad zoals een BMW Z3, een Audi TT en een Volkswagen Corrado maar zo zeggen alle autoliefhebbers; ‘je moet ooit ook een Alfa Romeo gereden hebben’.

Alfa Romeo..… een fantastisch Italiaans merk wat tot mijn grote spijt langzaam aan lijkt te verdwijnen uit de autowereld. Nieuwe modellen worden iedere keer weer aangekondigd maar niet daadwerkelijk in productie genomen. Als we op de website van Alfa Romeo kijken zien we nu 3 modellen staan maar dat zijn er binnenkort nog maar twee.

Alfa-Romeo-Guilietta

Want de geliefde Guilietta wordt na ruim 9 jaar uit productie genomen. Ik heb met veel plezier een Alfa 156 en een Guilietta mogen rijden. Beide Alfa Romeo’s heb ik vrij probleemloos gereden. Heerlijke auto’s vol emotie 🙂 Hoe zonde dat dit merk langzaam lijkt te verdwijnen! Met nog maar 2 modellen in de markt (Giulia en Stelvio) kun je het toch niet redden als automerk?

Ondernemen met passie

Dat deed me denken aan het ondernemerschap. Ondernemen doe je met passie, net als Alfa Romeo een merk is waar mensen veel passie voor hebben. Maar passie alleen is niet genoeg. Bij het ondernemerschap is het nodig om te vernieuwen. Neem daarom regelmatig je aanbod onder de loep. Welke nieuwe trends heb je ontdekt en ga je daarin mee? Wat kan er verbeterd worden?

Welke bedrijfsonderdelen kunnen slimmer en efficiënter worden ingericht? Welke tools kun je daarvoor inzetten? Als we het over tools en gadgets hebben moet ik meteen aan Apple denken.

Het ondernemerschap bij Apple

Apple het bedrijf wat diepe dalen heeft gekend maar nu tot onvoorstelbare hoogte is geklommen. Het bedrijf werd in 1976 opgericht door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. In de beginjaren brengt Apple twee computers uit, de Apple I en Apple II. Zes jaar later volgt de Macintosh. Helaas gaat het daarna – we zitten dan midden jaren tachtig – niet zo lekker met Apple. Steve Jobs verlaat het bedrijf na interne ruzies. De verkoopcijfers vallen enorm tegen en het bedrijf stevent af op een faillissement.

Terwijl Apple dus bijna failliet gaat, gaat het daarentegen met Steve Jobs erg goed. Hij zet een nieuw bedrijf op wat filmanimaties maakt, dit verkoop hij later weer en dat bedrijf is nu het huidige Pixar. Pixar ken je vast wel, het is verantwoordelijk voor zoveel leuke animatiefilms (Toy Story, The Incredibles, Cars en natuurlijk Finding Nemo).

Herkenbare en vernieuwende producten

Na 12 jaar komt Steve Jobs terug bij Apple als interim ceo en pakt zijn rol meteen serieus en voortvarend op. Hij schrapt gadgets en producten die verlies maken. In 2001 wordt de ipod uitgebracht, een paar jaar later de Iphone en weer een paar jaar later de Ipad. Allemaal geniale uitvindingen van Steve Jobs.

Wat maakt nou dat Apple dan zo succesvol is geworden? Dat zijn vooral hun kwalitatief goede producten, de geniale uitvindingen van Steve, het gebruiksgemak (alle producten werken simpel en intuïtief). Maar het meeste succes door Apple is geboekt doordat ze moeilijke beslissingen hebben durven nemen.

Steve Jobs heeft wel eens gezegd dat het net zo belangrijk is om te beslissen wat je wel doet als wat je niet meer gaat doen. Oftwel schrappen! Kijk maar eens naar je eigen bedrijf, welke producten of diensten slaan niet aan en zijn verliesgevend? Blijf je die dan aanbieden omdat je er zoveel liefde en effort in hebt gestoken of neem je de moeilijke, rigoureuze beslissing om ermee te stoppen zodat je weer winst kunt gaan maken? Houd contact met de markt, wat wil die markt? Bied jij die oplossing?

Wat nu?

Ik hoop dat ze bij Alfa Romeo in ieder geval snel de weg terug vinden. Stoppen met randzaken en weer de mooie sportieve middenklassers gaan maken, waar ze ooit zo goed in waren. Want zo’n mooi automerk mag niet verdwijnen. Toch?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Wil jij je ook meer richten op waar je goed in bent?

Neem dan vrijblijvend contact met me op.

of

Virtual Assistant contact Caroline van Aart