Na het lezen van dit artikel weet je wat een virtueel assistent, wat ze voor je kan betekenen, waarom je met een virtueel assistent zou moeten werken en wat de gemiddelde inhuurkosten zijn van een virtueel assistent. Ook kun je testen of jij een virtueel assistent kunt gebruiken.
Of bekijk onze animatiefilm onderaan dit blog.
Een virtueel assistent is een persoon (dus geen chatbot) die op afstand verschillende diensten aanbiedt aan bedrijven en ondernemers. Omdat een virtueel assistent doorgaans een zzp-er is, wordt tussen haar en het bedrijf een opdrachtovereenkomst afgesloten. Het is geen vaste medewerker binnen het bedrijf maar ze heeft wel toegang tot alle benodigde gegevens om haar werk goed te kunnen uitoefenen.
De meeste virtueel assistenten werken vanuit huis, een co-work space of een andere locatie waar ze fijn kunnen werken. Er wordt regelmatig in de media geroepen dat virtueel assistent het beroep van de toekomst is. Dit komt omdat een VA breder inzetbaar is dan een secretaresse. Dit ligt denk ik aan hoe men naar het beroep secretaresse kijkt, hoe een secretaresse zich soms gevangen kan voelen in haar rol en aan de andere kant doordat een virtueel assistent zich niet laat beperken. Er is geen keurslijf, ze kunnen alles oppakken & uitvoeren wat ze willen. De virtueel assistent bepaalt.
Daarnaast betekent het werken als VA enorme vrijheid en flexibiliteit. Voor zowel de virtueel assistent als voor de bedrijfseigenaar. Als hij liever geen standaard secretaresse heeft die om 17 uur naar huis gaat dan is een virtueel assistent het overwegen waard. Met een virtueel assistent kun je afspraken maken over de tijden waarop zij beschikbaar is en voor jou aan de slag gaat. Flexibiliteit is hét grote voordeel ten opzichte van de secretaresse.
Nu we weten wat een virtueel assistent is, is het handig om te weten welke taken ze voor jou kan uitvoeren. Een virtueel assistent kan iedere onderneming helpen met één of meer van de volgende taken:
Dit en nog veel meer kan een VA doorgaans vanaf haar eigen locatie voor jouw bedrijf uitvoeren en uitzoeken.
Als bedrijfseigenaar wil je zo laag mogelijke overheadkosten hebben, een virtueel assistent inhuren is dan een slimme oplossing. Hoe? Bij een vaste medewerker betaal je hem of haar een vast aantal uren per week uit. Je weet niet hoe productief hij of zij is in die uren. Een virtueel assistent huur je in voor een bepaalde klus en je betaalt alleen de uren die ze heeft gewerkt.
Je bespaart hiermee veel salaris- en bedrijfskosten. Bovendien hoef je als bedrijfseigenaar geen internetverbinding, laptop, mobiele telefoon of kantoorruimte te faciliteren. Ook bespaar je als bedrijfseigenaar op je inwerk- en opleidingskosten. Als je een nieuwe vaste medewerker aanneemt ben je de eerste weken vaak veel tijd en middelen kwijt aan het inwerken van de diverse aspecten van hun werk.
Omdat een VA vaak wordt ingehuurd voor 1 specifieke taak hoef je je geen zorgen te maken over het inwerken en de tijdsinvestering daarvan. Ze heeft vaak een half woord genoeg en kan daarna direct aan de slag.
Een ander voordeel van het inhuren van een virtueel assistent is dat bedrijven zich volledig kunnen focussen op hun kerntaken. Als bedrijfseigenaar krijg je te maken met niet-kernactiviteiten. Denk aan het versturen van facturen, de bonnetjes invoeren in je boekhoudsysteem, het opmaken van digitale nieuwsbrieven, je website up to date houden en het beantwoorden van de telefoon.
Begrijp me goed, deze taken zijn noodzakelijk om je bedrijf goed te laten verlopen maar het is niet de kerntaak waar een bedrijfseigenaar zich mee bezig wil houden. Die wil vooral meer klandizie binnenhalen, meer omzet draaien en zorgen dat zijn/haar medewerkers in staat zijn om hun taak goed uit te oefenen. Door het inhuren van een virtueel assistent bespaar je tijd op je niet-kerntaken, die je weer kunt inzetten voor je kerntaken.
Omdat de virtueel assistent je niet-kerntaken uitvoert, heb je als bedrijfseigenaar meer tijd om je te concentreren op de groei van je bedrijf. Waar liggen de kansen in de markt die je nog niet benut hebt?
In plaats van dat je tijd verspilt aan het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, kun je deze tijd investeren om strategisch na te denken over de lange termijn visie van jouw bedrijf. Dit helpt je om doelen te stellen.
Nu je hebt gelezen wat een VA voor je bedrijf kan betekenen wil je natuurlijk graag weten wat de gemiddelde inhuurkosten zijn.
Veel assistenten bieden naast een uurtarief, ook voordelige maandpakketten aan. Om te beginnen bij de uurtarieven, doorgaans liggen deze tussen de € 40,- en € 60,- ex btw per uur. De maandpakketten variëren enorm per virtueel assistent.
Om snel te testen of jij een virtueel assistent kunt gebruiken hebben wij een test ontwikkeld.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.