Hoe schrijf je een goede seo tekst?
Je ziet en hoort het woord overal ‘SEO’. Wat is SEO nou eigenlijk en hoe pas je het toe? Daar ga ik het in dit blog over hebben aan de hand van de volgende onderwerpen:
1. Wat is SEO?
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Check bijvoorbeeld deze definitie op Wiki. Het betekent eigenlijk dat alles wat je schrijft en publiceert op je website zo goed mogelijk vindbaar & detecteerbaar is door Google.
Nu denk je misschien dat je hetzelfde resultaat kunt bereiken door een advertentie op Google te plaatsen. Dat kan inderdaad! Je kunt met een dure advertentie ook bovenaan staan in Google. Echter dan betaal je dus een hoop geld per maand. Dat is zonde. Je kunt ook op een meer organische wijze hoog in Google komen te staan. Dat wil ik je hier uitleggen.
2. SEO keyword analyse
Bepaal allereerst waar je over wilt schrijven. Als jij een stucadoor bent, ga je blogs & content schrijven over het stucadoorsvak, bijvoorbeeld over stucadoor materialen, stucadoor benodigdheden, stucadoor tips, stucadoor gezocht etc.
Daarna gooi je al deze woorden en combinaties daarvan door een keyword planner (met Google Ads, kom je een eind en die is gratis).
Deze analyseert de door jou ingevoerde woorden en geven aan hoe vaak op dit woord gezocht is de afgelopen maand en of jouw concurrentie hier al veel of weinig over heeft geschreven op zijn/haar website.
Als de concurrentie hier weinig over heeft geschreven vergroot dit dus jouw kansen. Waarom? Hoe meer jouw blogs en webpagina’s met dit bepaalde zoekwoord gevuld zijn hoe beter Google jou kan vinden en jouw website hoger gaat waarderen.
Het handige van Google Ads is dat je dus een hele reeks zoekwoorden kunt invoeren. Ook kun je in deze zoekwoordenmachines de synoniemen opvragen die mogelijk beter scoren dan de door jou ingevoerde zoekwoorden. Met die antwoorden ga je dus aan de slag.
Zo, dat was al de start van jouw SEO strategie. Je kan dat nog een stap verder brengen, door je content op basis hiervan vooruit te plannen. Je kan bijvoorbeeld onze contentplanner hiervoor als basis gebruiken.
3. Optimalisaties
Wat kun je nu doen om op basis van de door jou geselecteerde zoekwoorden, organisch hoger in zoekmachines te komen? Er zijn verschillende optimalisaties die je vrij eenvoudig dan doorvoeren en een groot effect kunnen hebben.
Gebruik Headers
Deel je webpagina’s en blogs in met Header 1, 2 en 3 (hoofdstukken / kopjes).
Google analyseert deze headers en begrijpt daardoor beter waar deze tekst over gaat. Daarnaast helpt het mensen die zoeken op dit bepaalde onderwerp om meteen op de juiste pagina op jouw website terecht te komen. Dat is heel fijn want hoe langer mensen op jouw website blijven hoe hoger Google jouw website waardeert. Tegelijkertijd betekent dit dus ook dat wanneer mensen niet direct op jouw website vinden wat ze nodig hebben en daardoor je website wegklikken, jij zelfs ‘strafpunten’ krijgt van Google.
Headers zijn dus erg belangrijk en worden helaas nog veel te weinig toegepast.
Geef Afbeeldingen een naam
Geef de afbeeldingen op je website de naam van het belangrijkste zoekwoord van jouw tekst of de betreffende webpagina. Gaat je webpagina over stucadoor gezocht, noem het plaatje op de webpagina dan ook zo. Doe dit bij de naam van de afbeelding en bij de alttekst.
Verrijk je content met Video
Steeds meer mensen zoeken hun informatie op Youtube. Als jij dus aanwezig bent op Youtube, met een video of animatievideo kunnen klanten jou nog beter vinden.
Daarnaast kun je die video ook weer op je website zetten. Een video op je website zorgt weer voor een langere ‘verblijftijd’. En je weet het, hoe langer mensen op je website verblijven hoe hoger Google jouw website waardeert.
Wees consequent met Metadata
Metadata zijn gegevens die de content omschrijven voor zoekmachines en preview door lezers. Jouw blog/pagina moet dus altijd een meta-titel, meta-omschrijving en slug (dit is je uiteindelijke url) bevatten die goed weergeven waar het over gaat. Zorg dat dit allemaal in lijn is met de content van de pagina.
Als je een WordPress website hebt, dan zou ik je aanraden om met ‘Yoast SEO’ te werken, dit is een plugin. Yoast SEO geeft je per pagina tips waar je nog meer kunt optimaliseren.
Zorg voor Backlinks
Zorgen voor backlinks is een slimme manier om hoger in Google te staan. Wat zijn backlinks? Dit zijn links op een andere website die naar jouw website linken. Backlinks kun je bijvoorbeeld creëren door te gaan bloggen voor een website die zich richt op jouw vakgebied. Onder elke blog kun je dan een link naar jouw website en betreffende webpagina maken.
Of reageer met enige regelmaat op een website die waardevolle informatie of nieuwsfeiten plaatst over jouw vakgebied. Als je daar een reactie plaatst met je naam, bedrijf en de link naar je website creëer je ook weer een backlink.
De mooiste en meest gewenste manier is natuurlijk dat lezers jouw content zo waarderen dat ze het spontaan delen met anderen 🙂
4. Wees relevant
Dit was een greep uit de tips die wij voor jou hebben om slim met SEO aan de slag te gaan en op die manier hoger op Google te scoren.
Je hebt nu de basis in handen om je content goed vindbaar te maken voor zoekmachines. Dat is top! Maar bedank je altijd dat het uiteindelijk mensen zijn die je content lezen, hopelijk waarderen en delen(!)
Schrijf dus altijd met je lezer in gedachten (check onze schrijftips). Maak mooie content die je lezer daadwerkelijk verder helpt en je zal zien dat die content ook door zoekmachines beter gevonden wordt en daarmee nog meer lezers blij maakt!
Wil jij ook slim aan de slag met SEO en kun je nog wel wat hulp gebruiken?
Neem dan contact op om jouw ‘zoek’vraag met ons te delen. Of misschien kunnen we je ondersteunen als seo-tekstschrijver.
Heb jij een seo expert nodig?
Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.
of