Wat is website conversie

Simpel gezegd is een website conversie wanneer een bezoeker van je website een gewenste actie voltooit, zoals aanmelden voor de nieuwsbrief, delen op sociale media, een formulier invullen of het doen van een aankoop.

Het percentage van het totale aantal bezoekers dat een conversie genereert, wordt de conversieratio genoemd.

Ook kan website conversie per situatie verschillen, afhankelijk van het doel van de site. voor de ene website wel of niet een conversie zijn voor een andere website, aangezien conversies uniek zijn voor elke website.

Voor online retailers is een succesvolle conversie de verkoop van hun producten aan consumenten, terwijl voor een online diensten website een succesvolle conversie het aanmelden van een nieuwe gebruiker zal zijn.

Inhoudsopgave

Website conversie de belangrijkste factor
Website conversie proces
Voorbeelden van website conversie
Tips voor het verbeteren van conversie

website conversie inkomsten

Website conversie de belangrijkste factor

Er zijn veel metrics die gebruikt worden in online marketing, zoals # bezoekers, bouncerate en de Click Trough Rate. De websiteconversie is in onze optiek de belangrijkste om te volgen. Aangezien het voor elk bedrijf noodzakelijk is om gebruikers te laten doen wat je wil dat ze doen.

Conversies voor websites zijn gebaseerd op doelen die verband houden met de algemene bedrijfsdoelen. Om een goede conversieratio voor je website te behalen, moet je eerst bepalen wat je met je site wil bereiken voor je bedrijf.

Het belangrijkste doel van het opzetten en meten van conversieratio’s is om unieke gebeurtenissen op de website bij te houden om uiteindelijk de prestaties van de website te bepalen .

Conversieratio

Laten we nu eens kijken wat de conversieratio van een website precies is en hoe u de conversieratio van uw website kunt vinden.

De conversieratio van de website is de verhouding tussen bezoekers die de gewenste actie op de website ondernemen en het totale aantal bezoekers.

Deze gegevens kunnen worden verzameld met behulp van tools voor website-analyse, zoals Google Analytics.

Conversieratio van website = (aantal gewenste behaalde doelen / aantal bezoekers) * 100

Als je website bijvoorbeeld 10.000 maandelijkse bezoekers heeft en 500 bezoekers de gewenste actie ondernemen die u wilt dat ze ondernemen, is de conversieratio van de website 5% (500 / 10.000).

Nu, hier moet je één ding begrijpen dat alle bezoekers niet zullen converteren wat je ook doet, maar je moet eraan werken om dat aantal altijd te verbeteren.

Tip: er is bijna altijd ruimte voor verbetering in de conversieratio’s van een website. Dus als u maar een klein beetje tijd besteedt aan het verbeteren van uw websiteconversies, zal je zeer goede resultaten en ROI (return on investment) zien.

Gerelateerd: Inkomsten genereren met een virtual assistant

Website conversie proces

Het conversieproces van een website is als een trechter en dit proces is onderverdeeld in vier stappen: bewustzijn, interesse, verlangen en actie. 

Ten eerste zal je potentiële klant zich via de website bewust worden van je aanbod (product of dienst).

Vervolgens gaan de mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst naar de volgende stap.

Ten derde verleid je de geïnteresseerde klanten naar de gewenste actie, zoals een verkoop of aanmelding voor een nieuwsbrief.

Voorbeelden van website conversie

Kleine bedrijven zoals detailhandelaren en detailhandelaren willen dat hun bezoekers de door hen aangeboden producten kopen. Terwijl kleine servicebedrijven leads of gerelateerd verkeer willen door het gebruik van websiteconversies.

Het uiteindelijke doel moet een hogere conversie, betere leads en uiteindelijk meer verkopen zijn of welke actie dan ook aansluit bij je website en bedrijfsdoelen.

Een van onze klanten investeerde zwaar in Google Ads, met een rekentool. Maar ze haalden er weinig uit. Toen we de conversieratio analyseerden, bleek dat veel klanten uitvielen bij stap 3 van de berekening. Door te analyseren waar potentiële klanten uitvielen, wisten we de conversie met ruim 35% te verbeteren. Dit leverde 20 extra aanvragen per week op!

Ook voor kleinere bedrijven

Het verhogen van de omzet is een groot doel voor elk bedrijf. Met name kleine bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om een groot budget opzij te zetten voor alleen marketingdoeleinden. Daarom zijn websiteconversies erg belangrijk voor hen.

Met meer dan 94% van de B2B- kopers die online zoeken voordat ze kopen en hun definitieve beslissing nemen, hebben eigenaren van kleine websites een groot voordeel.

Via internet kunnen kleine bedrijven concurreren met veel grotere rivalen en winnen.

Een goede websiteconversie kan hen helpen bij het verkrijgen van meer leads en verkopen. Uiteindelijk leidt dat tot meer winst die ze weer kunnen investeren in de website om de conversieratio verder te verbeteren.

Tips voor het verhogen van de conversieratio

Eigenaren van lokale bedrijfswebsites begrijpen het belang en de betekenis van websiteconversies niet echt en daarom verliezen ze regelmatig tonnen potentiële klanten.

Werk er gestructureerd aan

Een goed ontworpen, bijgewerkte en relevante website kan de conversieratio’s van elke website effectief verhogen.

Vooral voor eigenaren van kleine bedrijven. Maar eerst heb je verkeer nodig om conversies te laten plaatsvinden. Investeer dus in beide.

Stel de juiste tools in (Google Analytics) en controleer de prestaties en conversiepercentages van je website in de loop van de tijd. Voer daarna telkens kleine verbeteringen door.

Gebruik duidelijke en grote call-to-actions

CTA’s zijn erg belangrijk bij websiteconversies en een correct gebruik van CTA kan ook de website conversies stimuleren.

Implementeer tools om feedback te krijgen en vraag de bezoekers van je website wat ze willen. Meestal houden mensen ervan om feedback te geven en dat kan je ook veel helpen bij het verbeteren van je website en conversies.

Zorg voor interactieve content

Het is belangrijk te zorgen dat de site aanmoedigt tot actie. Dit werkt het beste met interactieve content, zoals een rekentool, een test of een chatbot. Wij werken bijvoorbeeld graag met de tools van Outgrow.

Eenvoudige en gebruiksvriendelijke navigatie

Zorg ervoor dat de navigatie op uw website gemakkelijk te navigeren en schoon is. Bezoekers houden niet van verknoeide navigatie.
Gebruik veel afbeeldingen. Mensen houden van visuele dingen en het is ook gemakkelijk te onthouden dat de tekst en afbeeldingen het potentieel hebben om websiteconversies te verhogen.

Maak je website snel en mobielvriendelijk

Gemiddeld komt meer dan 50% van de bezoekers via mobiele apparaten, dus als uw site niet mobielvriendelijk is, verliest u elke maand veel potentiële klanten.

Schrijf boeiende en klikbare koppen en subkoppen op uw website.

Het ontwikkelen van een website met veel conversies kan een uitdaging zijn, maar het is zeer de moeite waard en de tijd en het geld waard. En als u de wensen en behoeften van uw publiek begrijpt, kunt u uw website heel gemakkelijk laten converteren.

Gerelateerd: Beginnen met SEO

Vond je dit artikel leuk? Deel het!
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Even persoonlijk sparren over jouw website conversie?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Shift Office Support Barry Growth Hacker

Plaats een reactie