Welk verdienmodel kies ik voor mijn startup?

In dit artikel vind je 10 ideeën voor een mogelijk verdienmodel voor jouw business

Ongeacht hoe goed je product, service of app is, het is alleen nuttig wanneer je het in handen kunt krijgen van beoogde klanten en er een levensvatbaar verdienmodel aan gekoppeld is.

Daarom hebben we een overzicht opgesteld die de meest gebruikte verdienmodellen beschrijft van startups. Samen met de voor- en nadelen van elk om te helpen bij het kiezen van het beste verdienmodel voor jouw bedrijf.

Bedrijfsmodel versus omzetmodel versus omzetstroom
Voordat we ingaan op de verschillende soorten verdienmodellen, moeten we wat tijd besteden aan het differentiëren tussen de termen ‘bedrijfsmodel’, ‘verdienmodel’ en ‘inkomstenstroom’, omdat deze vaak door elkaar worden gebruikt.

In het artikel op GlowingStart, doet Alex Genadinik uitstekend werk om het verschil tussen die voorwaarden uit te leggen. Ze zijn hieronder samengevat:
• Een inkomstenstroom is de enige inkomstenbron van een bedrijf. Een bedrijf kan nul of veel inkomstenstromen hebben, afhankelijk van de grootte.
• Een verdienmodel is de strategie van het beheren van de inkomstenstromen van een bedrijf en de middelen die nodig zijn voor elke inkomstenstroom.
• Een bedrijfsmodel is de structuur die alle aspecten van een bedrijf omvat, inclusief het verdienmodel en de inkomstenstromen, en beschrijft hoe ze allemaal samenwerken.

Varianten van het verdienmodel

Er zijn talloze soorten verdienmodellen. Hieronder staan echter tien van de meest populaire en effectieve verdienmodellen die worden gebruikt door bedrijven, zowel grote als kleine. Hieronder behandelen we 10 verdienmodellen:

1. Op advertenties gebaseerd verdienmodel

Op advertenties gebaseerde verdienmodellen omvatten het maken van advertenties voor een specifieke website, service, app of ander product en het plaatsen ervan op strategische kanalen met veel verkeer. Als uw bedrijf een website heeft of als u een webgebaseerd bedrijf heeft, is AdSense van Google een van de meest voorkomende hulpmiddelen voor advertenties. Voor de meeste websites levert AdSense ongeveer €5 per 1.000 paginaweergaven op.

• Voordelen 
Geld verdienen met advertenties is een van de eenvoudigste en gemakkelijkste manieren om verdienmodellen te implementeren. Daarom gebruiken veel bedrijven advertenties als bron van inkomsten.

• Nadelen
Om voldoende inkomsten te genereren, moet u miljoenen gebruikers aantrekken. Bovendien vinden de meeste mensen advertenties vervelend, wat kan leiden tot lage klikfrequenties en dus tot lagere inkomsten.

2. Affiliate verdienmodel

Een ander populair webgebaseerd verdienmodel is het affiliate verdienmodel, dat werkt door links naar relevante producten te promoten en commissie te verzamelen over de verkoop van die producten, en kan zelfs in combinatie met advertenties of afzonderlijk werken.

• Voordelen
Een van de meest voor de hand liggende voordelen van het gebruik van een affiliate verdienmodel is dat het doorgaans meer geld verdient dan op advertenties gebaseerde verdienmodellen.

• Nadelen
als u een affiliate verdienmodel gebruikt voor uw startup, moet u er rekening mee houden dat de hoeveelheid geld die u verdient beperkt is tot de grootte van uw branche, de soorten producten die u verkoopt en uw doelgroep.

3. Transactioneel verdienmodel

Talloze bedrijven, zowel technisch georiënteerd als anders, streven ernaar om op goede gronden te vertrouwen op het transactionele inkomstenmodel. Deze methode is een van de meest directe manieren om inkomsten te genereren, omdat het gaat om een bedrijf dat een dienst of product levert en klanten die ervoor betalen.

• Voordelen
Consumenten voelen zich meer aangetrokken tot deze ervaring vanwege de eenvoud en de bredere reeks opties.
• Nadelen 
Vanwege de directheid van het transactionele inkomstenmodel, gebruiken veel bedrijven het zelf, wat meer concurrentie en prijsdaling betekent, en dus minder geld om te verdienen voor iedereen die dit model gebruikt.

4. Abonnement verdienmodel

Het verdienmodel voor abonnementen houdt in dat u uw klanten een product of dienst aanbiedt die klanten gedurende een langere periode kunnen betalen, meestal per maand.

• Voordelen
Als uw bedrijf ver genoeg meegaat in zijn ontwikkeling, kan dit model terugkerende inkomsten genereren en kan het zelfs profiteren van klanten die gewoon te lui zijn om hun abonnement op uw bedrijf te annuleren.

• Nadelen
Omdat dit model zo afhankelijk is van het hebben van een groot klantenbestand, is het van cruciaal belang om een hoger inschrijvingspercentage te handhaven dan een uitschrijfpercentage.

5. Webverkoop

Dit is een uitloper van het transactionele verdienmodel, waarbij een klant rechtstreeks betaalt voor een product of dienst, behalve dat klanten eerst naar uw bedrijf moeten komen via een zoekopdracht op internet of uitgaande marketing en transacties uitsluitend via internet moeten uitvoeren.

• Voordelen
Webverkoop werkt met een breed scala aan aanbiedingen, waaronder software, hardware en zelfs abonnementsdiensten.

• Nadelen
Relatieverkoop is onverenigbaar met het webverkoopmodel, dus als uw bedrijf gerelateerd is aan consulting of grote ticketitems (waardevolle items zoals huizen, apparaten en auto’s), moet u overwegen een model te gebruiken dat beter geschikt is voor uw aanbod. Al is hierbij steeds meer verschuiving te zien.

6. Directe verkoop

Er zijn twee soorten directe verkoop: interne verkoop, waarbij iemand belt om een bestelling te plaatsen of verkoopagenten die prospects bellen; en externe verkopen, wat een face-to-face verkooptransactie is.

• Voordelen
Directe verkoopmodellen werken prima met relatieverkoopcycli, enterprise salescycli of complexe verkoopcycli waarbij meerdere kopers en beïnvloeders betrokken zijn.

• Nadelen
Het directe verkoopmodel vereist vaak een verkoopteam, wat betekent dat het niet optimaal is voor kleine ticketprijsitems. Waarschijnlijk is het lastig om een schaalbaar bedrijf op te bouwen.

7. Kanaalverkoop (of indirecte verkoop)

Het verkoopkanaalmodel bestaat uit agenten of wederverkopers die uw product voor u verkopen en u of de wederverkoper die het product levert. Het affiliate-verdienmodel is een goed begeleidend model voor dit model, vooral als uw aanbod een virtueel product is.

• Voordelen
Het verkoopkanaalmodel is ideaal voor bedrijven die een product hebben dat een incrementele verkoop voor hun kanaal is en een incrementele winst kan opleveren.

• Nadelen

Gebruik dit model niet als jouw product concurreert met die van je partner, omdat zij die van hen zullen pushen en niet die van jou.

8. Detailhandel

Detailhandel betekent het opzetten van een traditioneel warenhuis of een winkel waarin u fysieke goederen aan uw klanten aanbiedt. Houd er rekening mee dat het detailhandelsmodel schapruimte vereist (waarvoor u moet betalen) in bestaande winkels en het best geschikt is voor producten die logistiek nodig hebben om uw klanten te bereiken.
• Voordelen
Detailhandel is een geweldige manier om deals en gratis producten aan te bieden aan een bestaand klantenbestand om de naamsbekendheid te vergroten.

• Nadelen
De verkooproute voor de detailhandel is niet ideaal voor bedrijven in een vroeg stadium of bedrijven die digitale producten zoals software of apps aanbieden.

9. Product is gratis, maar services niet

Dit model is uniek in vergelijking met anderen, omdat u uw product gratis moet weggeven, maar klanten toch moeten betalen voor installatie, aanpassing, training of andere aanvullende services.

• Voordelen
Dit model is geweldig voor het opbouwen van vertrouwen bij uw klantenbestand en het vergroten van de naamsbekendheid, omdat elk bedrijf dat iets gratis aanbiedt, veel buzz zal genereren.

• Nadelen
Vergeet niet dat het gebruik van dit model betekent dat u in feite een servicebedrijf runt met het product als marketingkosten. Ook is een model als dit niet altijd het beste voor het opschalen van uw bedrijf op de lange termijn, dus houd extra inkomstenmodellen in de gaten om later te gebruiken.

10. Freemium-model

Het freemium-model is er een waarin de basisdiensten van een bedrijf gratis zijn, maar gebruikers moeten betalen voor extra premium-functies, uitbreidingen, functies, enz. Een van de grootste bedrijven om dit model te gebruiken is Linkedin, het populairste zakelijke / sociale mediaplatform.

• Voordelen
Vergelijkbaar met het vorige model, biedt het freemium-model iets gratis voor gebruikers, wat een geweldige manier is om hen een voorproefje van uw product of dienst te geven, terwijl ze tegelijkertijd worden verleid om iets later te betalen.

• Nadelen
Dit model vereist een aanzienlijke investering van tijd en geld om uw publiek te bereiken en nog meer moeite om gratis gebruikers om te zetten in betalende klanten.

Het beste Verdienmodel in 2020

Verdienmodellen zijn steeds vaker een integratie van online en offline. Er is natuurlijk niet zoiets als het beste verdienmodel. Wél is het goed hier heel bewust over na te denken en keuzes te maken. Welk verdienmodel ondersteunt de groei van het bedrijf? De meest voor de hand liggende optie is zeker niet altijd de meest schaalbare- en op lange termijn winstgevende. Ook kan het in de fase van een onderneming veranderen.

Het loont de moeite om verschillende opties uit te werken en eventueel gaandeweg het verdienmodel bij te stellen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Wil je sparren over jouw verdienmodel?

Ik vind het leuk om vrijblijvend met je mee te denken. Neem gerust contact op.

of

Barry van Aart